دانلود چگونه توانستم استرس و اضطراب دانش آموز تک والد مبینا را برطرف نموده و سلامت روان را به او بازگردانم

چگونه توانستم استرس و اضطراب دانش آموز تک والد فاطمه را برطرف نموده و سلامت روان را به او بازگردانم

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 28
حجم فایل 155 کیلو بایت
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

چکیده :

از دیرباز مفهوم خانواده متشكل از زن و مردی بوده كه با ازدواج رسمی دارای فرزند یا فرزندانی بوده اند. در برابر این نوع از خانواده، گاه خانواده ای وجود دارد كه یكی از والدین به علت فوت یا طلاق حضور ندارد و فرزند یا فرزندان، تنها با یكی از والدین زندگی می كند. تك والد عنوانی است كه بسیاری از جوامع برای این نوع از خانواده ها بكار می برند.این شكل از خانواده به لحاظ ساختار خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، بیشتر در جوامع صنعتی به چشم می خورد، اما در سایر جوامع نیز وجود دارد خانواده به عنوان یک نهاد، معمولاً تلاش می کند تا در درون خود تعادل و توازن ایجاد کند خانواده محل اولیه تکوین شخصیت نوجوان و زمینه ساز تحول و تكامل بعدی او می باشد، از این حیث حضور مستمر هر دو والد در خانواده و مشاركت فعالانه آنها در قبول مسئولیت های معین و فراهم نمودن شرایط جهت رشد و پرورش نوجوان بسیار حایز اهمیت است. اگر حضور یكی از والدین در اثر طلاق، مرگ و… در خانواده قطع شود، آثار بسیار زیان بار و عمیقی بر ذهن و روان نوجوانان باقی می گذارد. چنین شرایطی نوجوان را گرفتار زندگی ناخواسته ای می كند كه خیلی زود یأس و استرس و بسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی را تجربه خواهد كرد، این امر بر عملكرد تحصیلی، سازگاری اجتماعی، عزت نفس و موقعیت های شغلی و اجتماعی آینده آنها اثرات منفی پایدار و دامنه داری خواهد گذاشت. اقدام پژوهی ذیل با بررسی میزان استرس یکی از هنر آموزانم به نام فاطمه که پدرش شهید شده بود.  به بیان اختلاف معناداری در زمینه رشد شناختی، عاطفی، اجتماعی، تحصیلی، بهداشتی و جسمی او در مقایسه با نوجوانان خانواده های دو والد می پردازد.همچنین بنده قصد دارم در این اقدام پژوهی مشکلات ناشی از این موضوع را که برای فاطمه بوجود آمده بود برطرف نمایم.

مقدمه:

اكثر تحقیقاتی كه با موضوع خانواده های تك والدی انجام شده است، در مورد پیامدهای منفی وضعیت نامطلوب بر روی نوجوانانی است كه دور از پدرشان زندگی می كنند. این تحقیقات تأكید می كند كه باید مطالعات تطبیقی در مورد تأثیر زندگی روی خانواده های تك والد و خانواده های دو والد انجام شود. پژوهشگران معتقدند كه زیان فقدان پدر در خانواده های تك والدی كه زن سرپرست آن است، تنها از دست دادن مرد نیست. بلکه فشار زندگی باعث می شود كه این مادران فرصت كمتری برای مراقبت از نوجوانان خود داشته باشند.اغلب نوجوانانی كه در خانواده های مادرسرپرست زندگی می كنند، ناگزیرند كه به لحاظ عدم حضور پدر، با چالش های زندگی و درگیری های آن مواجه شوند. این گونه نوجوانان غالباً افت از زندگی نرمال و استاندارد و همچنین عدم انگیزه تحصیلی را تجربه می كنند. آنها اغلب از قدرت بیان ضعیف و دسترسی محدود به تحصیلات رنج می برند، این شرایط نتیجه فقدان حضور پدر در خانواده است.فشارهای دیرینه ، به همراه حجم بالای وظایفی كه مدام اضافه می شود، موجب آسیب پذیری و استرس در زندگی جدید می گردد و مادران ، غالباً سیكلی از ناامیدی و یأس را برای خود و فرزندانشان تجربه می كنند.رسیدن به اهداف آموزشی که مدارس به عنوان هدف اساسی خود به آنها توجه دارند مستلزم تأمین بهداشت روانی هنر آموزان است. تحقیقات متعدد نشان می دهند که سلامت روانی هنر آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها ارتباط دارد و هنر آموزانی که به نحوی از مشکلات روانی یا از نبود بهداشت روانی مناسب رنج می برند، اغلب با افت تحصیلی مواجه هستند. بنابراین ضروری به نظر می رسد جهت تأمین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی، تربیتی و تضمین سلامت افراد جامعه در سنین مختلف، عوامل بازدارنده آن را مورد بررسی قرار داد.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

جعبه دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *