چگونه دانش اموزان را به درس جمله سازی که زمینه انشا نویسی است علاقه مند نمایم

درس جمله سازی که زمینه انشا نویسی است علاقه مند نمایم

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 26
حجم فایل 135 کیلو بایت
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

چكیده

در ابتدای دوره دبستان که هدف اصلی آن آموزش خواندن و نوشتن فارسی پایه است،در کنار درس های فارسی (خواندن) و املا درسی با نام جمله نویسی وجود دارد.هدف از ارائه این درس ایجاد تونایی اولیه نوشتن فعال در دانش اموزان است،بدین معنی که پس از آموزش نوشتن غیر فعال (رونویسی) و آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) به مرحله آموزش نوشتن فعال یا خلاق می رسیم.در این مرحله که با درس جمله سازی آغاز می شود و با درس انشا ادامه می یابد دانش اموزان به این مهارت دست می یابند که پیام های خود را به صورت فرایند سخن نوشتاری،تولید و به مخاطب فرضی یا واقعی ارائه نمایند.

جمله سازی در واقع مقدمه ای است برای آماده سازی دانش آموزان در درس انشا.است.

در جمله سازی است که دانش اموزان می توانند اولین تجربیات خلاقیت نوشتاری را کسب کنند؛ با انواع جمله های خبری،پرسشی،امری و تعجبی آشنا شوند؛جایگاه انواع مقوله های صرفی مثل گروه اسمی،ضمایر و… را در ساخت جمله بیاموزند و قواعد نحوی موجود در دستور زبان فارسی  را به طور غیرمستقیم تجربه کنند.

اینجانب …… آموزگار كلاس دوم آموزشگاه …..تصمیم گرفتم موضوع اقدام پژوهی امسال خودم را در این باره انتخاب نمایم تا بتوانم مشكلات جمله نویسی دانش آموزانم را كه زمینه انشا نویسی در آینده نزدیكشان است را بر طرف نمایم.

مقدمه

نوشتن نخستین  نشانة با سوادی است و اهمیت صحیح نوشتن كلمات به اندازه ای است كه مردم عموماً غلط نوشتن كلمات را بارزترین نشانة بی سوادی می دانند ، اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر كسی پوشیده نیست . چرا كه آدمی اجتماعی است و نمی تواند از ارتباط با افراد اجتماع صرف نظر كند و به ناچار جنبه هایی از شخصیتش در نوشته هایش مانند ، نامه های دوستانه و رسمی و تجاری و درخواست ها و مكاتبات ، جلوه می كند و از آنجا كه بیشتر مشاغلی كه افراد تحصیل كرده در اجتماع دارند به صحیح و دقیق نوشتن نیاز دارد . به همین جهت از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن ، به كودكانمان می آموزیم كه چگونه بنویسند و اقداماتی در این باره انجام می دهیم تا بتوانند آموخته های خویش را در هر موقعیتی به كار بندند . جامعه نیز از دانش آموزانی كه در مدارس درس می خوانند انتظار دارند كلمات زبان رسمی خود را صحیح بنویسند و این انتظار به حق است و به جاست كه وزارت آموز ش و پرورش از راه های مختلف برای رسیدن به این مقصود و برآوردن این انتظار اقدام كند .

اولین بخشی از آموزش كه به این مسئله می پردازد جمله نویسی است. اما متأسفانه مشاهده می شود كاستی ها و ضعف هایی در آموزش این درس وجود دارد و بسیاری از دانش آموزان در نوشتن كلمات آموخته شده در متن هایی به جز متن درسی مشكل دارند و انتظارات ما را برای كاربرد صحیح كلمات و رعایت قواعد نوشتن آنها در هر موقعیت و متنی برآورده نمی كنند .

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

جعبه دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *